Mikä matala lyhytjuurinen kasvi olisi vaihtoehto nurmikolle. Meiillä on saaressa mökki ja noin 100 neliön alue joka on savimaata ja haluaisin siihen nurmikon,…

Kysytty

Mikä matala lyhytjuurinen kasvi olisi vaihtoehto nurmikolle. Meiillä on saaressa mökki ja noin 100 neliön alue joka on savimaata ja haluaisin
siihen nurmikon, mutta nurmikko vaatii aika paljon multaa ja turvetta.
Eli kasvi joka ei vaadi paljon multaa ja on matalakasvuinen ja kärsii
kävelyä.???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Savimaa itsessään on huono kasvupaikka. Eri tahot kehottavatkin laittamaan savimaahan maanparannusaineita, kuten hiekkaa, kompostimultaa/puutarhamultaa ja turvetta.

Tässä pari hyvää nettisivua:

Ekopihan sivuilta löytyy eri kasvupaikoille sopivia kasveja. http://www.ekopiha.info/kasvit_ja_kasvupaikat.htm

AhonAlku –sivuilta löytyy tietoa erilaisten kasvupaikkojen lajeista. http://www.ahonalku.fi/Eri.kasvupaikkojen2010.htm

Aihetta käsitteleviä kirjoja:

Raybo, Björg A.: Nurmikot ja maanpeitekasvit
Widlundh, Susanna: Pihasta puutarhaksi
Tuominen, Kirsi: Maanpeitekasvit: luo vehreä pihapiiri