Mikä mahtaa olla sanan nahkapäätös historiallinen tausta?

Kysytty

Mikä mahtaa olla sanan nahkapäätös historiallinen tausta?

Vastaus

Vastattu

Suomalainen fraasisanakirja  / toimittanut Sakari Virkkunen (Otava, 1981) kertoo:
Nahkapäätös on oikeudenkäyntitermi. Nahkapäätös tulee, kun kanne tai syyte hylätään. Jutun häviäjä vetää nahkat. Kirjassa viitataan Helsingin Sanomien uutiseen 31.7.1970. Uutisessa kerrottiin, että Kainuun keskussairaalan nurmikkoa koskevassa asiassa kunnat toivoisivat, kunnat toivoisivat, urakoitsija "vetäisi nahkat oikeuskäsittelyssä".

4 ääntä

Kommentit

Suomen murteiden sanakirjakaan ei selitä sanan taustaa, mutta siellä "nahka"-hakusanan selityksissä, osassa "kiteytynyttä käyttöä", on tällainenkin kohta:
tuomioistuimessa ”tulee nahka”, kun kanne hylätään; myös: kanne ”menee nahoilleen” tms.
Sanan esittely murresanakirjassa tukee käsitystä, että 1970-luvun lehtiuutinen ei suinkaan ole ilmauksen ensiesiintymä.
https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=nahka&sms_id=SMS_cacc9243197…

Vuonna 1954 ilmestyneessä Nykysuomen sanakirjassa "nahkapäätös"-hakusanan käyttöesimerkki on F. E. Sillanpään tekstistä ja selitys tällainen.
Kansanomainen sanonta: tuomioistuimen (tai siihen verrattavan) päätös, jolla kanne tai syyte hylätään.

Kirjaston vastauksessa viitataan 1970-luvun tekstiin. Kansalliskirjaston digitoimissa suomalaisissa sanomalehdissä käytettiin nahkapäätös-sanaa jo edellisen vuosisadan seitsenkymmenluvulla.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=nahkap%C3%A4%C3%A4t%C3%B…
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/484754?term=nahka…

Kiitos hyvästä vastauksesta. Liittyykö nahka jotenkin siihen, mille alustalle tai mihin kansiin tuomiot on aikoinaan kirjoitettu? Vai tarkoittaako nahka jotenkin tyhjää, kuten esimerkiksi eläin ilman sisuksia? Eikö sanaa nahkapäätös käytetä myös kuvaamaan sisällöllisesti tyhjää päätöstä, jonka saaminen on kestänyt?

Voisiko termi liittyä nahkamunaan? Kun saadaan nahkamuna, ei saada odotettua kunnon tuotetta, vaan keskeneräinen, epäonnistunut ja epäkelpo.

Nahka: Kun 1960-luvun loppupuolella sain oppivelvollisuuden suoritetuksi, pyrin ja pääsin ammatilliseen koulutukseen. Ensimmäisenä syksynä kaikki uudet oppilaat olivat ensin "nahkoja". "Nahkiaisiin" eli täysvaltaiseen oppilaan asemaan pääsyyn tarvittavan tehtävän järjesti koulu: osa nahkoista lähti maalle sotainvalidien tiloille perunannostotöihin ja osa kiersi Sotainvalidien Veljesliiton keräyslistojen kanssa koulun ympäristön kortteleissa. Siihen saakka piti kantaa kaulassaan kookasta aaltopahvista askarreltua kilpeä "Nahka".