Mikä mahtaa olla sanan huudeilla alkuperä sannonnassa "olla huudeilla"?

Kysytty

Mikä mahtaa olla sanan huudeilla alkuperä sannonnassa "olla huudeilla"? Huppu on englanniksi hood ja lausutaan huud, mutta sehän ei oikein sovi lähtöalustaksi.

Vastaus

Vastattu

"Huudeilla" juontaa amerikanenglannin slangisanasta "hood". Hood on tässä yhteydessä lyhenne neighbourhoodista, jonka voi kääntää esimerkiksi lähiseuduksi tai naapurustoksi. Alunperin hood on tarkoittanut erityisesti afrikkalaisamerikkalaisten vähävaraisia asuinalueita yhdysvaltalaisissa kantakaupungeissa.

Lähde: https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-08-27/nabe-or-hood-a-brief…