Mikä mahtaa olla kyseinen "myytti", jonka mukaan ihminen rakastaa ja etsii sielunkumppaniaan, sillä aikojen alussa Jumala/t rankaisi/vat ihmistä jakamalla…

Kysytty

Mikä mahtaa olla kyseinen "myytti", jonka mukaan ihminen rakastaa ja etsii sielunkumppaniaan, sillä aikojen alussa Jumala/t rankaisi/vat ihmistä jakamalla hänen sielunsa kahdeksi. Näin ollen ihminen on onneton kunnes löytää toisen puoliskonsa.

Vastaus

Vastattu

Myytti löytyy Platonin Pidot-dialogista, jossa Aristofanes selittää kyseisellä myytillä rakkauden, seksuaalisen suuntautumisen ja ihmiskunnan alkuperän. Puheenvuorossaan (189d-193d) Aristofanes kertoo ihmisiä olleen ennen kolmea sukupuolta: miehiä, naisia ja androgyynejä, joissa oli puolet miestä ja puolet naista. Kaikilla ihmisillä oli neljä jalkaa, neljä kättä, kahdet kasvot ja kahdet sukuelimet.

Aristofaneen myytin mukaan voimakkaat ja kunnianhimoiset alkuihmiset aikoivat kiivetä taivaaseen ja hyökätä jumalten kimppuun, joten Zeus heikensi ihmiset halkaisemalla heidät kahtia. Kun ihmisruumiit oli halkaistu, puolikkaat hakeutuivat ikävissään toistensa luo ja kietoituivat syleilemään toisiaan kasvaakseen taas yhteen. Puolikkaat kuolivat nälkään ja janoon, kun eivät haluneet tehdä mitään erossa toisistaan. Zeus sääli ihmisiä ja siirsi puolikkaiden sukuelimet etupuolelle, jotta yhtymisen jälkeen puolikkaat olisivat valmiita paneutumaan taas työhön ja jokapäiväiseen elämään.

Aristofanes kuvaa alkumiehestä jaettujen puolikkaiden etsivän toista miehenpuolikasta, alkunaisesta jaettujen puolikkaiden etsivän toista naisenpuolikasta ja androgyyneistä jaettujen puolikkaiden etsivän ns. vastakkaista puoliskoaan. Aristofaneen sanoin: "Jokainen meistä on siis vain ihmisen puolikas ja olemme yhdestä kahdeksi halkaistuja kuin kampelat ja kukin etsii alinomaa toista puoltaan."