Mikä kirja(t) kyseessä? Kaksiosainen romaani sijoittuu Italian pohjoisiin kaupunkivaltioihin ennen Italian yhdistymistä. Mahdollisesti Borgian-suku mukana…

Kysytty

Mikä kirja(t) kyseessä? Kaksiosainen romaani sijoittuu Italian pohjoisiin kaupunkivaltioihin ennen Italian yhdistymistä. Mahdollisesti Borgian-suku mukana juonessa.

Vastaus

Vastattu

Ainakin yksi mahdollisuus on kirja:
Samuel Shellabarger: Loistava Orsini. Kirja on ilmestynyt suomeksi ensimmäisen kerran 1947 WSOYn kustantamana ja kahteen osaan jaettuna.
Kirjan englanninkielinen alkuteos Prince of Foxes  oli ilmestynyt Yhdysvalloissa samana vuonna.

Kirja kertoo "Italian renessanssiajan valtiollisista taisteluista, päähenkilönä kondottieeri Orsini, jossa ajan monipuolinen nerous yhtyy, muina henkilöinä mm. Cesare Borgia ja Lecretia Borgia".  Lauri Pohjanpää Arvosteleva kirjaluettelo.

Lähteet:
Loistava Orsini | Kirjasampo

2 ääntä

Kommentit

Loistava Orsini on todella loistava. Samalla kurkistus 1500-luvun Italian elämäntapoihin ja taiteeseen, hieno rakkaustarina ja kertomus petollisuuden ja uskollisuuden välisestä taistelusta. Jutussa on mainittu muutamia historiallisia henkilöitä kuten Borgiat. Shellabarger on kirjoittanut muutamia muitakin mainioita historiallisia romaaneja.