Mikä kirja? Meillä on vanha kirja, josta puuttuu nimiösivu ja muitakin alkupään sivuja. Kannessa ei ole tietoja, kyseessä on sen verran vanha sidosasu. Teksti…

Kysytty

Mikä kirja?

Meillä on vanha kirja, josta puuttuu nimiösivu ja muitakin alkupään sivuja. Kannessa ei ole tietoja, kyseessä on sen verran vanha sidosasu.

Teksti on fraktuurafonttia, ja alkaa meillä sivulta 5, kesken 8-sivuisen tehdasmiljöökuvauksen.

Kirjassa on kolme osaa yksissä kansissa, ensimmäinen osa on nimeltään Lakkojohtaja. Birger Sten on kirjan sankari, sankaritar Ebba -neiti taitaa olla paronin tai tehtaanjohtajan tytär, ja lopussa he saavat toisensa.

Epäilimme tätä Carl Blinkin nimellä kirjoittaneiden ruotsalaisneitien teokseksi, koska niitä on useita tässä pikku kokoelmassa, mutta aihepiiri ei ole aivan sama. Kirjassa on vahva yhteiskunnallinen ote, vaikka rakkaustarina lienee tehnyt siitä niin luetun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on Rudolf Björnssonin ”Työväenverta ja herrasväenverta, rakkaus romaani nykyisestä yhteiskunnallisesta ja poliittisesta taistelusta otettuine aiheineen” (Otto Andersin, 1900-1901). Tämän tiesi kertoa ”Työmies”-lehden 30.12.1901 arvostelu.