Mikä kirja? Luettiin yläasteella (oli kymmeniä kirjoja luokalle) noin vuonna 80-81. Kertoo nuoresta pojasta Hesassa, jonka isä oli alkoholisoitunut, ym…

Kysytty

Mikä kirja? Luettiin yläasteella (oli kymmeniä kirjoja luokalle) noin vuonna 80-81. Kertoo nuoresta pojasta Hesassa, jonka isä oli alkoholisoitunut, ym. Käsiteltiin jengejä, nuoren pojan elämää ym. (Ehkä nimi oli Johnny?). Suomenkielinen, sisältää slangia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä S. E. Hintonin kirja Me kolme ja jengi? Kuvaus osuu siihen kaikilta muilta osin, mutta tapahtumat eivät sijoitu Helsinkiin vaan Yhdysvaltoihin. Kirja julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 1967. Suomeksi se ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1969 Marja Leskisen kääntämänä. Siitä on otettu useita painoksia vuosikymmenten kuluessa. Kirja on klassinen nuortenromaani, jota on luettu paljon yläkouluissa.

Kirjan tiedot Kirjasammossa.