Mikä kirja kyseessä? Todennäköisesti hollantilaista alkuperää. Kirjassa päähenkilön tulee tehdä urotekoja. Yhdessä tarinassa päähenkilö menee kaupunkiin, jossa…

Kysytty

Mikä kirja kyseessä? Todennäköisesti hollantilaista alkuperää. Kirjassa päähenkilön tulee tehdä urotekoja. Yhdessä tarinassa päähenkilö menee kaupunkiin, jossa asuu jonkinsortin kääpiö tms, joka vie asukkailta heidän rakkaimmat asiat. Niinpä he ostavat lemmikkejä, jottei heidän lapsiaan vietäisi. Lemmikit uhrataan kaivoon/kuoppaan. Lopussa kääpiö hyppää itse kuoppaan. Kirjoitettu ennen 1989. Lasten/nuortenkirja.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Jan Terlouwin Katorian kuningas (WSOY, 1983). Tullakseen Katorian kuninkaaksi nuoren Stachin on suoriuduttava seitsemästä vaarallisesta tehtävästä. Yksi niistä on Vaakavuoren velhon kukistaminen. Joka ilta Vaakavuoren kaupungissa vierailee vanha mies ja pyytää almua. Hänelle on annettava jotain, mitä todella tulee kaipaamaan – jotakin, minkä olisi mielellään halunnut pitää. Lahjoilla velho pitää yllä tulta, jota ei saa päästää sammumaan. Jos niin käy, vajoaa kaupunki ja kaikki jotka siellä elävät maan sisään. Tulta voivat pitää yllä ainoastaan uhrit, jotka luovutetaan vastahakoisesti.