Mikä kaunokirjallinen teos on filmatisoiduin eli mistä kirjasta on tehty eniten elokuvasovituksia (myös TV-elokuvat lasketaan)? Oma veikkaukseni on Charles…

Kysytty

Mikä kaunokirjallinen teos on filmatisoiduin eli mistä kirjasta on tehty eniten elokuvasovituksia (myös TV-elokuvat lasketaan)? Oma veikkaukseni on Charles Dickensin klassikko Saiturin joulu, mutta osuuko veikkaukseni oikeaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa todella siltä, että Saiturin joulu on filmatisoiduin yksittäinen kaunokirjallinen teos. Esimerkiksi Wikipedian mukaan siitä on tehty noin 80 enemmän tai vähemmän uskollista elokuva- tai televisiosovitusta, kun mukaan luetaan myös animaatio- ja televisioteatteriversiot. Luultavasti listalta puuttuu eri maissa tehtyjä filmatisointeja. Lähelle pääsee myös Victor Hugon Kurjat noin 60 filmatisoinnilla.

Yksiselitteistä vastausta hankaloittaa myös se, missä määrin elokuvan pitää perustua kirjalliseen teokseen. Esimerkiksi Wikipedian lista elokuvistaa, jotka perustuvat Mary Shelleyn romaani Frankenstein. Uusi Prometheus., on vieläkin pidempi. Kuitenkin osa elokuvista sisältää ainoastaan joitakin hahmoja tai juoniaineksia kirjasta muuten eri kontekstissa.

Samoin Arthur Conan Doylen novellikokoelmissa ja romaaneissa esiintyvän Sherlock Holmesin hahmon on arvioitu esiintyneen valkokankaalla ja televisiossa enemmän kuin minkään muun fiktiivisen hahmon. Nämä esiintymiset perustuvat silti useisiin eri teoksiin tai ainoastaan niissä luotuihin henkilöihin.