Mikä ihme mahtaa olla "argus kosini"? Matematiikan opettajani käyttää kyseistä nimitystä laskimen "second cos" -toiminnosta.

Kysytty

Moi. Mikä ihme mahtaa olla "argus kosini"? Matematiikan opettajani käyttää kyseistä nimitystä laskimen "second cos" -toiminnosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselimme asiaa matematiikkaa opiskelleelta tuttavalta. Hän vastasi näin:

"Arkuskosini (tai arcus) on kosinin käänteisfunktio, eli jos cos(x)=y niin arccos(y)=x

Toisin sanoen, arkuskosini y:stä antaa sen kulman x, jonka kosini y on.

Siinä missä kosinifunktio kertoo kulman kosinin, arkuskosini laskee, minkä kulman kosini kyseinen luku on. Toisin sanoen, jos cos(x)=y niin arccos(y)=x

'Second cos' lienee vain kyseisen laskinvalmistajan oma merkintä asialle."