Mikä ero (tai onko eroa?) on luuytinmensiirrolla ja kantasolusiirrolla/-istutuksella? Ja tehdäänkö niitä molempia ehkä samaan aikaan toisiaan täydentävinä…

Kysytty

Mikä ero (tai onko eroa?) on luuytinmensiirrolla ja kantasolusiirrolla/-istutuksella? Ja tehdäänkö niitä molempia ehkä samaan aikaan toisiaan täydentävinä hoitoina leukemiapotilaille?

Vastaus

Vastattu

Kirjastonhoitajan ammattitaito ei riitä vastaaman lääketieteellisiin kysymyksiin. Lähteiden mukaan kantasoluja voi kerätä kahdella tavalla: verenkierrosta ja luuytimestä. Luuydinsiirto siis kuuluu kantasoluhoitoihin. Leukemiapotilaalle tehtävistä hoidoista kannattaa kysyä veritautien erikoislääkäriltä eli hematologilta. Voit tutustua aiheeseen myös alla olevien lähteiden kautta.

Lähteet ja lisätietoja:

Leukemia (verisyöpä) - Terveyskirjasto

Kantasoluhoidot | Kantasoluportaali | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)

Kantasolusiirrot - soluterapia murroksessa (duodecimlehti.fi)

Kantasoluja voi luovuttaa kahdella eri tavalla - Veripalvelu