Mikä ero on sanoilla Yhteiskuntapoliittinen ja yhteiskunnallis-poliittinen

Kysytty

mikä ero on sanoilla
Yhteiskuntapoliittinen ja
yhteiskunnallis-poliittinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanojen eroa on tosiaan vaikea hahmottaa, mutta yritetään. Netistä löytyy molemmista esimerkkejä, jotka eivät anna täysin loogista ja yksiselitteistä kuvaa sanojen käytöstä.

Adjektiivi yhteiskuntapoliittinen löytyy Kielitoimiston sanakirjasta, jossa esimerkkinä on käytetty sanoja yhteiskuntapoliittinen lainsäädäntö. Substantiivina yhteiskuntapolitiikka viittaa Kotuksen sanakirjan mukaan "toimiin, joilla pyritään järjestämään yhteiskunnallisia oloja." Lisäksi sanalla yhteiskuntapolitiikka näyttäisi olevan vielä täsmällisempi merkitys, sillä Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan mukaan se on "soveltava yhteiskuntatiede, joka tutkii hyvinvointivaltioiden rakennetta ja toimintaa sosiaalisten ja ympäristöllisten riskien – kuten työttömyyden, sairauden, vammaisuuden, lapsen syntymän, korkean iän tai ympäristömuutosten – näkökulmasta. Yhteiskuntapolitiikka on kiinnostunut hyvinvoinnin jakautumiseen ja yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen liittyvistä kysymyksistä."

Sanaa yhteiskunnallis-poliittinen sen sijaan ei löydy sellaisenaan Kotuksen sanakirjasta. Välimerkin käyttö merkitsee, että sanat yhteiskunnallinen ja poliittinen ovat keskenään samanarvoisia (Kolehmainen). Adjektiivi yhteiskunnallinen tarkoittaa "yhteiskunnalle kuuluvaa, sitä koskevaa, yhteiskunnan, yhteiskunta-, sosiaalinen". Poliittinen taas on "varsinkin yhdyssanojen jälkiosana: tiettyyn toimintalinjaan t. määräalueella vaikuttamaan pyrkivä".

Kaikesta tästä voisin päätellä, että yhteiskuntapoliittinen olisi hieman täsmällisempi termi, joka voi viitata esimerkiksi kyseiseen tieteenalaan. Yhteiskunnallis-poliittisella puolestaan voitaisiin määritellä asioita, jotka jollakin tavalla koskevat yhteiskuntaa politiikan näkökulmasta.

Voit myös lähettää itse kysymyksesi Kotukselle heidän sivullaan olevalla lomakkeella. Kysymyslomake on auki seuraavan kerran 19.-22.8.2024. Kielineuvonnan kysymyslomake

Lähteet:

Helsingin yliopisto. Valtiotieteellinen tiedekunta. https://www.helsinki.fi/fi/valtiotieteellinen-tiedekunta/tutkimus/tieteenalat-ja-tutkimusyksikot/yhteiskuntapolitiikka

Kielitoimiston sanakirja. Kotimaisten kielten keskus. https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja

Kolehmainen T. Yhdysmerkin käytön ja paikannimien oikeinkirjoituksen vaiheita. Kielikello 1/2010. Nettiartikkeli. https://kielikello.fi/yhdysmerkin-kayton-ja-paikannimien-oikeinkirjoituksen-vaiheita/ (Luettu 13.8.2024)

Kotimaisten kielten keskus. https://www.kotus.fi/