Mikä ero on Kadettikoululla ja Maanpuolustuskorkeakoululla. Kadettitutkinto on kai korkeakoulututkinto, siten on hieman hämäävää, että on vielä erikseen…

Kysytty

Mikä ero on Kadettikoululla ja Maanpuolustuskorkeakoululla.

Kadettitutkinto on kai korkeakoulututkinto, siten on hieman hämäävää, että on vielä erikseen Maanpuolustuskorkeakoulu.

Yleensähän on vain yksi korkeakoulu/yliopisto, jossa suoritetaan kaikki alan tutkinnot kandi/maisteri/lisensiaatti/tohtori.

Ovatko nämä eri koulut (KK, MPKK) fyysisesti eri rakennuksessa Helsingin Santahaminassa?

Olen kuullut armeijassa tarinan, että Kadettikoulun edessä sijaitsevat tykit on suunnattu Hotelli Torniin, jossa oli sodan jälkeen Valvontakomissio. Tämä mielenkiintoinen anekdootti.

Vastaus

Vastattu

Kadettikoulu on Maisteriosaston ja Jatkotutkinto-osaston ohella yksi Maanpuolustuskorkeakoulun kolmesta tutkinto-osastosta. Kadettikoulu (KADK) vastaa MPKK:ssa järjestettävästä sotatieteiden kandidaatin tutkinnosta, Maisteriosasto (MAISTOS) sotatieteiden maisterin tutkinnoista ja Jatkotutkinto-osasto (JTOS) puolestaan mm. yleisesikuntaupseerin tutkinnosta. Opintojen rakennetta avataan Yleinen opintojen opas 2023 : sotatieteelliset perus- ja jatkotutkinnot -oppaassa sekä Puolustusvoimien verkkosivuilla.  Toimintojen fyysinen sijoittelu kampuksella viime vuosikymmenen alkupuolella löytyy Maanpuolustuskorkeakoulun 20-vuotishistoriikin sivun 37 kartasta. Teoksessa avataan myös taustaa miksi ja miten eri sotakoulut yhdistettiin 1990-luvun alussa "saman katon alle".

Armeijatarinalla on vahva totuuspohja. Kadettikoulun perinnetykkien suuntauksen tarina kerrotaan myös Kadettitoverikunnan Kalpa-lehden numeron 1/2014 artikkelissa Tulijaos! Maalina torni Helsingin yllä!