Mikä ero myyrällä ja rotalla?

Kysytty

Mikä ero myyrällä ja rotalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä myyrät että rotat ovat jyrsijöihin kuuluvia nisäkkäitä.

Myyriä on Suomessa useita eri lajeja. Yleisimpiä myyrälajeja ovat metsämyyrä ja peltomyyrä. Ne ovat hyvin pieniä nisäkkäitä, jotka painavat noin 15-80 grammaa. Myyrälajeista suurin on vesimyyrä, joka voi painaa jopa 300 grammaa. Se muistuttaa ulkonäöltään jonkin verran rottaa. Vesimyyrän häntä on kuitenkin aina selvästi ruumista lyhyempi, sillä on huomaamattomat pienet korvat, hyvin tylppä kuono, pienet silmät ja tummanruskea, lähes musta turkki. Sekä rotta että vesimyyrä pitävät vedestä ja osaavat uida. Myyrät ovat pääasiassa kasvinsyöjiä.

Suomessa elävä rottalaji on isorotta. Se on vesimyyrän kokoinen, mutta sillä on vaaleampi turkki ja pitempi häntä, joka on suomupeitteinen eikä karvainen kuten vesimyyrällä. Rotalla on pyöreähkö pää, suippeneva kuono, pienet silmät. Keskikokoiset pään sivuilla olevat korvat hienon karvan peitossa. Rotta on kaikkiruokainen.

Lähteet: https://luontoportti.com/c/4/nisakkaat?sid=4 ja Juha Valste: Nisäkkäät Suomen luonnossa (Otava 2020)