Mikä eläin on viitasusi, vai onko eläin ollenkaan? Eräs urheiluselostaja sitä viljelee jatkuvasti.

Kysytty

Hei, mikä eläin on viitasusi, vai onko eläin ollenkaan? Eräs urheiluselostaja sitä viljelee jatkuvasti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Urheiluselostaja Niki Juuselan usein käyttämää ”viitasusi” sanaa (esim. formulakuski Valtteri Bottaksen ajon yhteydessä ”Valtteri ajaa kuin viitasusi!”) ovat pohtineet monet muutkin; mikäli aiheesta etsii tietoa esimerkiksi Googlesta, on hakutuloksena lähinnä hämmentyneitä urheilun ystäviä pohtimassa, mikäs ihmeen olento tämä kuuluisa viitasusi oikein on. Tämän perusteella on varsin turvallista päätellä, että kyseessä ei ole ainakaan tieteellisesti vakiintunut nimitys millekään eläimelle.

Vuonna 2022 julkaistussa Urheilucastin jaksossa no. 418 haastatellaan Juuselaa, ja heti ensimmäisenä kysymyksenä hänelle esitetään, mikä viitasusi on. Juusela vastaa humoristisesti, että viitasusi on hänen mielessään jonkin sortin evoluutio lastenkirjojen pelottavista susihahmoista, jotka pinkovat kovaa vauhtia ylipitkillä raajoillaan. Juusela sanoo myös, että tämä selittää varsin luontevasti sen, miksi hän puhuu viitasudesta usein nimenomaan eräänlaisten "jahtaamistilanteiden" yhteydessä - "viitasusi" jahtaa pitkillä raajoillaan pinkoen esimerkiksi edellä ajavaa formula-autoa. Juusela myös taustoittaa jaksossa viitasusien ja muidenkin eläinten jatkuvaa esiintymistä hänen selostuksessaan kertomalla, että hän on suuri luontodokumenttien ja ylipäänsä eläinten ystävä, ja että hän kokee eläinvertaukset luonteviksi ja merkitysrikkaiksi urheilun yhteydessä.