Mikä eläin jättää pienen tumman lilan ulosteen?

Kysytty

Mikä eläin jättää pienen tumman lilan ulosteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulosteen koon perusteella on todennäköistä, että kyseessä on jokin pieni nisäkäs tai lintu. Ulosteen väri puolestaan kertoo eläimestä tyypillisesti vain epäsuorasti, sillä väri määräytyy paljon sen perusteella, mitä eläin on syönyt; esimerkiksi mustikat ja jotkut muut marjat voivat tuoda ulosteeseen liilaa sävyä. Antamiesi tuntomerkkien perusteella on siis mahdollista sanoa, että ulosteen takana oleva eläin on todennäköisesti kooltaan pieni, ja että se todennäköisesti syö vähintään ajoittain tiettyjä liilan sävyjä ulosteessa aiheuttavia asioita, kenties mustikoita. Eläimen tarkkaan tunnistamiseen tarvittaisiin kuva tai yksityiskohtainen kuvailu ulosteesta.

Turun museokeskuksen "Kappas, Kakkaa! -vinkkimateriaali" (2022) sisältää kuvia monien eläinten ulosteista ja yleistä tietoa eläinten ulosteiden tunnistamisesta: https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/vinkkimateriaali_kappas_kakkaa_v3_fi_saavutettava.pdf