Miina ja Manu -kirjoissa esiintyy hahmo nimeltä Jänkä-Joonas, mutta montako sellaista kirjaa on, joissa hän on päähenkilö?

Kysytty

Miina ja Manu -kirjoissa esiintyy hahmo nimeltä Jänkä-Joonas, mutta montako sellaista kirjaa on, joissa hän on päähenkilö?

Vastaus

Vastattu

Miina ja Manu -hahmojen alkuperäinen luoja, kuvittaja ja kirjailija Teuvo Koskinen eli Teutori on kuvittanut kaksi Jänkä-Joonaksesta kertovaa tarinallista kuvakirjaa: Tunturipuron arvoitus, kirjoittanut Petri Merta (1990), ja Kadonneiden marjojen arvoitus, kirjoittanut Alan Fennell (1991). Lisäksi Teutori on tehnyt Jänkä-Joonaksen tarrakirjan (1992), jossa tutustutaan Pohjolan eläimiin.
Päähenkilönä Jänkä-Joonas siis esiintyy kahdessa tai kolmessa kirjassa, riippuen siitä, lasketaanko Jänkä-Joonaksen tarrakirja mukaan.

Muita Miina ja Manu -kirjoja, joissa Jänkä-Joonas esiintyy, ovat:
Myllyn tarina
Miinan ja Manun seikkailu Lapissa

Liikenneturvan kanssa yhteistyössä on tehty Miina ja Manu koulutiellä, jossa myös Jänkä-Joonas esiintyy, on kokonaan Jari Koiviston käsialaa. Alkuperäinen kuvittajan ja kirjailijan,  Teuvo Koskisen (1941-2000) kuoltua Miina ja Manu -kirjoja ovat kuvittaneet tai kirjoittaneet muiden muassa Jari Koivisto,Tuomas Mäkelä, Alan Fennell, Petri Merta ja Juha Henttonen.

Lähteet:

Hakusana "Koskinen, Teuvo" Kirjasampo-sivustolla.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au06f8f756-79cd-4406-93ab-d… (Luettu 21.3.2024.)

Hakusanat "Teutori" ja "Miina ja Manu" tai "Jänkä-Joonas" Finna-hakupalvelussa.

https://finna.fi/Search/Results?join=AND&bool0%5B%5D=OR&lookfor0%5B%5D=… (Haettu 21.3.2024)