Mihin teoksiin WSOY:n A-kirjasarja viittaa? Voinko saada esimerkkejä, siis yksittäisiä nimikkeitä?

Kysytty

Mihin teoksiin WSOY:n A-kirjasarja viittaa? Voinko saada esimerkkejä, siis yksittäisiä nimikkeitä?

Vastaus

Vastattu

WSOY:n sivuilta en löytänyt mainintaa kyseisestä sarjasta, mutta 1960-luvulta ainakin vielä vuoteen 2010 se on ollut käännöskirjallisuutta esittelevä sarja "A-kertojat". Siihen kuului mm. Salman Rushdien Firenzen lumoojatar ja Paolo Giordanon Alkulukujen yksinäisyys. Muita sarjaan kuuluneita kirjailijoita ovat olleet mm. John Bath, Jorge Luis Borges ja Mihail Bulgakov.

Lähde

HS WSOY:n A-kertojat terästi sarjaluonnettaan 17.1.2010: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000004705542.html

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sarjan koko varsinainen virallinen nimi oli Aikamme kertojia. Sen ensimmäinen kirja ilmestyi vuonna 1966 ja viimeinen 2013. Sitä nimitettiin yleisesti "a-sarjaksi", koska kirjoilla oli 1980-luvun alkuun saakka yhtenäinen ulkoasu, jonka yhtenä elementtinä oli a-kirjaimesta muodostuva logo etukannessa ja selkämyksessä.

Sarja sisälsi laadukasta käännöskirjallisuutta ja oli WSOY:n taholta aiottu jonkinlaiseksi kilpailijaksi Tammen julkaisemalle Keltaiselle kirjastolle.

https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/aikamme%20kertojia