Mihin perustui vanha laki talvirenkaista että nastarenkaita sai käyttää pääsäistä seuraavaan maanantaihin? Kyseinen laki ei millään tapaa ole looginen sillä tuo päivämäärä vaihtelee jopa kuukauden verran vuosittain. Nastoja sai toki käyttää tämänkin jälkeen kelin vaatiessa mutta minkä vuoksi tuollainen päivämääräsääntö keksittiin kuin pääsiäisen jälkeinen maanantai?
Toinen kysymykseni liittyy vuosilomalakiin. Miksi lauantait yhä vielä tänäkin päivänä lasketaan työpäiviksi ja kuluttavat lomapäiviä vaikka lauantait ovat jo vuosikymmeniä olleet vapaita? Ja miksi tätä lakia ei saada aikaiseksi päivittää nykyaikaiseksi?
Vastaus
Varmaankin on kyseessä vain helppo muistisääntö. Talvirenkaiden käyttö oli ennen Suomessa pakollista joulu-helmikuussa. https://yle.fi/uutiset/3-5678591 Nykyinen laki pidensi aikaa kuukaudella suuntaansa eli marras-maaliskuussa on kelin niin vaatiessa käytettävä talvirenkaita. https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmaaraykset/tarkeimmat-rengasmaaraykset-suomessa/ Nykyinen laki antaakin autoilijalle paremmat mahdollisuudet vaihtaa renkaat järkevään aikaan. Kuitenkin renkaat on hyvä vaihtaa kelien parannuttua, jotta tiestö ei suotta kulu. Siksi kai on keksitty kytkeä renkaiden vaihto pääsiäiseen, joka aina on kuitenkin aikaisintaan maaliskuussa.
Vuosilomaa kuluttaviksi arkipäiviksi lasketaan myös lauantait, koska kaikilla lauantait eivät ole automaattisesti vapaapäiviä. https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/vuosiloman-pitaminen
Tosin työehtosopimuksessa voidaan sopia myös toisin. Esim. kunta-alalan pienempiä palkkoja on yritetty tasapuolistaa pidemmillä lomilla. Lomapäiviä kuluu kuntatyöntekijöillä vain viisi per viikko. https://www.tehy.fi/fi/apua/lomat/lomapaivien-kuluminen
Kommentoi vastausta