Mihin ilmiöön perustuu se, että kun kuvaputki-TV tai -videomonitori laitetaan ylösalaisin, niin ruudulla kaikki sininen muuttuu punaiseksi, kaikki punainen…

Kysytty

Mihin ilmiöön perustuu se, että kun kuvaputki-TV tai -videomonitori laitetaan ylösalaisin, niin ruudulla kaikki sininen muuttuu punaiseksi, kaikki punainen vihreäksi ja kaikki vihreä siniseksi? (oletteko muuten koskaan kokeilleet ;-) Ja miten ne värit väärinpäin ollessakin ovat niin puhtaita ja tarkkarajaisia? Sen näkee erityisen selkeästi kun laittaa vaikka teksti-TV:n päälle.

Kaikki kokeilemani ruudut ovat olleet tavallisia pallomaisia (väri)kuvaputkia. Voitteko selvittää, että tapahtuuko samoin myös Trinitron-putkessa; ne kun toimivat kaiketi vähän eri periaatteella? Entä miten mahtaa monokromaattinen kuvaputki käyttäytyä ylösalaisin käännettäessä?

Kun näytin tätä työkavereille kymmenisen vuotta sitten työpaikan tietokonemonitorilla, niin valitettavasti ei silloin tullut mieleen kokeilla degaussia monitorin ollessa ylösalaisin, ja nyt siellä on jo siirrytty litteisiin näyttöruutuihin. Olisikohan se palauttanut värit ennalleen?

Vastaus

Vastattu

Tämän keskustelun mukaan kyse olisi Maan magneettikentän aiheuttamasta häiriöstä. Elektronitykkien lähettämät suihkut poikkeutetaan magneettikentän avulla, ja laite on kalibroitu alueen keskimääräisen magneettikentän mukaan. Äkillinen muutos asennossa magneettikenttään nähden saa aikaan häiriöitä suihkujen ohjautumisessa ja siten kuvassa. Ilmeisesti demagnetointi auttaisi palauttamaan oikeat värit kääntämisen jälkeen.

Monokromaattisen putken kohdalla mainitaan, että laitetta käännettäessä kuvan sijainti näytöllä siirtyisi, joskin kuva itse ei vääristyisi.

Trinitron-putkessa poikkeutetaan myös elektronisuihkuja magneettisesti, joten magneettikenttien häiriöiden luulisi vaikuttavan myös niiden väripuhtauteen. Saman foorumin toinen keskustelu käsittelee yhden Trinitron-television väriongelmia, samoin tämä keskustelu.