Polku-sanan etymologia?

Kysytty

Mietin polku-sanan etymologiaa, mistä se tulee? Entä onko polku-sanalle jotain vastineita tai vanhoja ilmaisuja?

Vastaus

Vastattu

Suomen sanojen alkuperä (osa 2; SKS ja Kotus, 1995) kertoo, että polku liittyy verbiin polkea. Se on esiintynyt suomen kirjakielessä sen alusta lähtien, ja sanalla on vastineita lukuisissa sukukielissä, joskin merkitys voi hiukan vaihdella. Koska tietoa sanan lainautumisesta ei ole, sitä voidaan pitää omaperäisenä sanana.

Kirjastossa sähköisenä käytössä oleva MOT Synonyymisanakirja antaa sanalle polku synonyymit ura ja tie. Suomen sanojen alkuperä (osa 3; SKS ja Kotus, 2000) kertoo, että myös nämä sanat ovat esiintyneet suomen kirjakielessä alusta lähtien. Siten nekin voidaan laskea omaperäiseksi, koska tiedossa ei ole lainaustumista muista kielistä.

Luultavasti sanoilla on ollut hiukan erilaisia merkityksiä, ja nykykielessähän tie merkitsee yleensä erityisesti rakennettua kulkureittiä, kun taas polku on saattanut muodostua ihan vain kulumalla monien käveltyä sitä pitkin. Ura puolestaan voi viitata ihan pelkän yhden autonkin maastoon jättämiin jälkiin.