Mieleeni tuli juuri jostain syystä, kuinka näin Joensuun vanhan pääkirjaston lasten- ja nuortenosastolla joskus 80-90-luvun taitteessa erikoisen kirjan. Se oli…

Kysytty

Mieleeni tuli juuri jostain syystä, kuinka näin Joensuun vanhan pääkirjaston lasten- ja nuortenosastolla joskus 80-90-luvun taitteessa erikoisen kirjan. Se oli neliön muotoinen ja kooltaan ehkä noin 25 x 25 cm. Kannet olivat ohutta kiillotettua peltilevyä, ja selkämyksessä oli tämän mukaisesti saranat. Kannet olivat muutoin tyhjät, mutta etukannen keskelle oli painettu/liimattu piirroskuva ihmiskasvoisesta auringosta - samantapainen kuin Kustaa Vilkunan 'Vuotuinen ajantieto' -kirjan kannessa, mutta värillinen (oranssi).

En koskaan lukenut kirjaa, mutta selailin sitä, enkä muista muuta kuin että se oli ulkomaalainen, mutta EI englanninkielinen, ja että se oli jonkinlainen taidekirja. Tähän viittaa myös se, että muistelen sen olleen siinä kohtaa missä taidekirjahylly oli, luokitus on siis luultavasti ollut 7-alkuinen. Kirja saattoi hyvin olla esimerkiksi ranskalainen tai italialainen.

Voi olla liikaa vaadittu, että kirjaa pystyttäisiin näin pitkän ajan jälkeen enää jäljittämään, mutta toisaalta nämä tuntomerkit täyttäviä kirjoja ei voine olla olemassa yhtä enempää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti kirjaa ei tunnistettu. Muistaisko joku lukijoistamme kirjan?