Meillä on vm. -97 mersu C180 ajettu 220000. Kilometrejä tulee vuodessa 25000. Huollamme autoamme ohjeiden mukaan paitsi auton pesu on epäsäännöllistä ja…

Kysytty

Meillä on vm. -97 mersu C180 ajettu 220000. Kilometrejä tulee vuodessa 25000.
Huollamme autoamme ohjeiden mukaan paitsi auton pesu on epäsäännöllistä ja muutamia ruosteläikkiä on ovessa. Kuinka paljon voi ajaa bensa MB C180:lla? Ja onko sitä taloudellisesti järkevää pitää loppuun asti vai kannattaako se vaihtaa uudempaan kun joku vielä maksaa siitä jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa ajetaan eurooppalaisittain vanhoilla autoilla. Vanhat autot tuottavat päästöjä selvästi uusia enemmän. Uusien autojen turvallisuusominaisuudet ovat myös usein vanhoja parempia. Toisaalta Suomessa autoa käytetään tilastojen mukaan lähes kaksikymmentä vuotta ennen romuttamista, joten auto siirtyisi kuitenkin seuraavalle käyttäjälle. Itse säästää myös rahaa, jollei vaihda autoa usein.

Sekä auton vaihtamista usein että sen pitämistä pitkään voidaan siis perustella hyvin perustein. Lisätietoa ja perusteluita mm. näiltä sivuilta:

http://www.autoalantieto.fi/vanhauusi.asp
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2144