Voiko, tai saako luonnonvaraisia eläimiä lääkitä mitenkään ulkoloisien häätämiseksi?

Kysytty

Meillä on omakotitalomme pihassa orava-perhe. Olemme ruokkineet niitä säännöllisesti n.3 vuoden ajan.
Yksi uros ja kaksi naarasta.
Nythän niillä on varmasti poikaset. (eivät ole vielä tulleet pesästä)
Yksi iso orava raaputtelelee kylkiään ja korvallisiaan eli sillä on varmasti kirppuja.
Voiko, tai saako luonnonvaraisia eläimiä lääkitä mitenkään ulkoloisien häätämiseksi?
"Oravaat" Tulkaapa ottamaan lääkettää! Noh, tänne sieltä."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eläinsuojelulaki velvoittaa auttamaan sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä. Ulkoloisia kantavaa oravaa ei voitane kuitenkaan laskea hädänalaiseksi. Oravalla on oma kirppulajinsa (Ceratophyllus sciurorum sciurorum), joka imee ravinnokseen verta ja lisääntyy sen turkissa tai pesässä. Niinpä kirppujen häätämisestä yksittäisestä oravasta ei olisi hyötyä, sillä se saisi välittömästi uuden tartunnan pesästään. Lisäksi kirppujen karkotus vaatii yleensä eläimeen kajoamista, mikä villieläimen kohdalla olisi vaikea toteuttaa ja aiheuttaisi eläimelle voimakasta stressiä ja pelkoa.

Oravien, samoin kuin lintujenkin, kirput voivat purra myös ihmistä, joten eläimiin ja pesiin koskemista kannattaa pikemminkin välttää.

Eläinsuojelulaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960247?search%5Btype%5D=p…

Suomen eläinsuojelun kotisivut: https://sey.fi/elain-hadassa/luonnonelain-hadassa/

Tietoa kirpuista Hyönteismaailma-sivustolla: https://hyonteismaailma.fi/hyonteiset/ulkoloiset-ihmisella/kirppu/