Meillä on lemmikkieläiminä kaksi leikattua kissaa, vanhempi poikakissa (12v) ja nuorempi tyttökissa (4v). Asumme pääkaupunkiseudulla ja ympärillä on joitakin…

Kysytty

Meillä on lemmikkieläiminä kaksi leikattua kissaa, vanhempi poikakissa (12v) ja nuorempi tyttökissa (4v).

Asumme pääkaupunkiseudulla ja ympärillä on joitakin varsin vilkkaita teitä. Nuorempi tyttökissa on varsinainen ulkokissa, joten pidämme sitä alituiseen takapihalla fleksinaruun kiinnitettynä ja ulkoilutamme sitä läheisessä viherpuistossa.

Tyttökissa on kuitenkin todella arka ja pelkää ilmeisen paljon vieraita ihmisiä ja ääniä, esim. aamuisen roska-auton piippaavaa peruutusääntä ja pienten lasten äänekästä kiljahtelua keinuessaan viereisessä leikkipuistossa. Meihin omistajiin tyttökissa on luottavainen.

Arkuuden ja yllättävien tilanteiden pelkäämisen syytä emme tiedä. Tyttökissa on tullut haltuumme siskoni kissojen pentueesta luovutusikäisenä.

Olessaan peloissaan ulkona tyttökissa haluaa tulla 'fleksihihna kireällä' sisälle kotiin turvaan. Kestää kuitenkin pienen hetken, että saan avatuksi fleksin lukot kissan ympäriltä. Kahta lukkoa avatessani kissa nuolee samaan aikaan kättäni. Kun lukot on avattu, kissa ryntää sisälle ja istahtaa heti alas istumaan lattialle nuolemaan/puhdistamaan itseään.

Kysymys:

Miksi kissa nuolee kättäni fleksin lukkoja kissan ympäriltä avatessani ja heti perään puhdistaa itseään sisälle päästyään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selitystä kissan tämänkaltaiseen käyttäytymiseen ei suoraan löytynyt. Seuraavista Helmet-kirjastojen kissakirjoista voisi kuitenkin löytyä joitain vastauksia kuvatunkaltaiseen toimintaan.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Skissa%20k%C3%A4ytt%C3%A4yt…