Meillä Askolan Särkijärvellä kunta suunnittelee sivukirjaston lakkauttamista. Kyläyhdistyksellämme on useita tietokoneita ja internetyhteydet. Olisimme…

Kysytty

Meillä Askolan Särkijärvellä kunta suunnittelee sivukirjaston lakkauttamista. Kyläyhdistyksellämme on useita tietokoneita ja internetyhteydet. Olisimme kiinnostuneita tietämään, onko missään päin Suomea tehty kokeiluja/toteutetaan 'etäkirjastoa', jossa kyläläiset voivat tilata haluamansa kirjat internetin välityksellä ja kirjat sitten toimitetaan sivutoimipisteeseen esim. kerran viikossa tai useammin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En ole ainakaan tietoinen, että missään kirjastossa olisi tämäntyyppistä palvelua. Käytännön vaikeus on siinä, ettei internetin välityksellä ei pysty varaamaan kuin sellaista aineistoa, joka on lainassa. (jos tarkoitat kirjaston kokoelmatietoja internetissä).

Meillä (Auran kunnassa) on sen sijaan lainausasema, jota paikallinen kyläyhdistys pitää talkoovoimin avoinna kahtena iltana viikossa (kesällä yhtenä). Heitä on n. 7 hengen porukka, joka vuorottelee lainauksessa. Tämä on yksi mahdollisuus, mutta on siinäkin tietysti omat hankaluutensa : se vaatii ihmisiltä aikamoista sitoutumista ja toisaalta teettää kyllä kirjaston
henkilökunnallekin aika paljon lisätyötä, kun kaikenlaisia sekaannuksia luonnollisesti syntyy enemmän kuin jos ammattilaiset olisivat töissä.

Varmaan parhaaseen tulokseen pääsette, kun keskustelette paikalliset tarpeet ja tilanteen huomioon ottaen kirjaston henkilökunnan kanssa. Heillä on varmasti sama tilanne kuin niin monessa muussakin kirjastossa tällä hetkellä: henkilökuntaa on kovin vähän ja aineistomäärärahat eivät ainakaan ole kasvaneet, useinkin päinvastoin.