Meidän lähellä asuu vanha pari joka soittaa pihallaan petolintujen, esim haukkojen tai pöllöjen ääniä pelotellakseen linnut pois marjapuskien luolta. …

Kysytty

Meidän lähellä asuu vanha pari joka soittaa pihallaan petolintujen, esim haukkojen tai pöllöjen ääniä pelotellakseen linnut pois marjapuskien luolta.

Kuulevatko linnut ääniä samlla tavalla kuin me?

Vastaus

Vastattu

Linnut kuulevat yleensä korkeita ääniä heikommin kuin ihminen ja muut nisäkkäät. Lintujen enemmistö kuulee tarkimmin 200–9 000 hertsin taajuiset äänet. Lajikohtaisia eroja toki esiintyy: esimerkiksi punatulkku kuulee äänet 25 000 hertsiin eli värähdykseen sekunnissa, kyyhky taas voi erottaa matalia ääniä kymmenen hertsin taajuudella.

Linnuilla on ilmiömäinen kyky erottaa äänen taajuuden ja voimakkuuden vaihtelua. Vaikka peräkkäisten äänten taajuusero ei olisi prosenttia suurempi, lintu kuulee ne erillisinä, samoin jopa puolen millisekunnin välein toistuvat äänet, kun ihmisellä vastaava raja-arvo on satakertainen.

Lähde:
Pertti Koskimies & Markus Varesvuo, Tiesitkö tämän linnuista?