Maukuvatko aikuiset kissat vähemmän kuin kissanpennut? Onko maukuminen enemmän pentujen keino kommunikoida emon ja muiden pentujen kanssa? Maukuuko aikuinen…

Kysytty

Maukuvatko aikuiset kissat vähemmän kuin kissanpennut? Onko maukuminen enemmän pentujen keino kommunikoida emon ja muiden pentujen kanssa?

Maukuuko aikuinen kissa vain silloin jos se ei saa omistajaltaan huomiota muulla tavoin, kuten katsomalla kohti, puskemalla, kiehnäämällä, tassulla taputtamalla, tai vaikka tiputtamalla esineen pöydältä tai hyllyltä?

Vastaus

Vastattu

Sekä kissanpennut että aikuiset kissat naukuvat huomiota herättääkseen  – pennut emolleen, aikuiset kissat ihmisilleen –  joten nau'unnan määrä ei välttämättä liity niinkään kissan ikään, vaan enemmänkin siihen, kuinka paljon sillä on asiaa nau'untansa kohteelle. Naukuminen on luontaista, mutta sen käyttö kommunikointiin paljolti opittua, ja tätä kautta se, kuinka paljon kissa naukuu, näyttäytyy mitä suurimmassa määrin yksilöllisenä ominaisuutena.

Pienet kissanpennut naukuvat herättääkseen emonsa huomion, kun ne ovat nälissään ja tarvitsevat ruokaa tai peloissaan ja tarvitsevat lohtua. Kasvaessaan isommiksi pennut kuitenkin lakkaavat kommunikoimasta emon ja muiden kissojen kanssa naukumalla. Ne alkavat käyttää hienostuneempaa kieltä, johon kuuluu hajuviestejä, ilmeitä, eleitä ja kosketusta. Aikuiset kotikissat naukuvat lähinnä ihmisille: kissojen täytyy naukua, koska ihmiset ovat yleensä kovin tarkkaamattomia; me kuitenkin kohotamme säännöllisesti katseemme kuullessamme jotain epätavallista, ja kissat oppivat pian, että naukuminen herättää huomiomme.

Naukuminen on osa kissan luonnollista välineistöä, mutta sitä käytetään harvoin viestintään toisten kissojen kanssa, ja sen merkitys kissayhteisössä on jossain määrin hämärän peitossa. Vaikka kaikki kissat ilmeisesti osaavat naukua syntymästään saakka, jokaisen on opittava, miten sitä voi käyttää tehokkaaseen kommunikointiin. Kissojen ääniin  – kuten muuhunkin kissan käyttäytymiseen –  vaikuttavat vahvasti kunkin yksilön varhaiset kokemukset ihmisistä. Lemmikkikissojen pennut eivät aloita naukumista ennen kuin ne on vieroitettu, joten kun ne ovat riittävän vanhoja naukumaan, ne luultavasti kokeilevat erilaisia naukaisuja omistajiinsa ja oppivat pian, millaiset äänet tuottavat suotuisamman reaktion.

Kesyttäminen on kehittänyt kissojen kykyä oppia käyttämään nau'untaansa. Ne osaavat muuttaa nau'untaansa erilaisia tilanteita vastaavaksi: joskus se on maanittelevaa, joskus vaativampaa. Tämän ne tekevät muuttamalla äänen korkeutta ja kestoa tai yhdistämällä nau'unnan muihin ääniin. Kun kissat ovat oppineet omistajansa reagoivan nau'untaan, monet niistä todennäköisesti kehittävät arsenaalin erilaisia naukaisuja, joiden ne yrityksen ja erehdyksen kautta toteavat toimivan erilaisissa tilanteissa. Se, miten tämä avautuu, riippuu siitä, mitä naukaisuja omistaja palkitsee antamalla kissalle sen, mitä tämä haluaa. Kissa käyttää "pyyntönaukaisuja" yksinkertaisesti kiinnittämään omistajansa huomion. Yhteys, jossa ne esitetään, antaa vihjeitä siitä, mitä kissa haluaa – istuuko se suljetun oven vieressä vai kuljeskeleeko se keittiössä silmäillen ruokakaappia.

Lähteet:
John Bradshaw, Kissan mieli : ymmärrä lemmikkisi käytöstä
Bo Söderström, Mitä kissalla mielessä