Matti Lehtinen levytti v. 1960 Gabriel Linsenin säveltämän laulun "Väinämöisen laulu auringolle", sanat Kalevala. Säestäjänä oli Tapani Valsta, piano. Mistä…

Kysytty

Matti Lehtinen levytti v. 1960 Gabriel Linsenin säveltämän laulun "Väinämöisen laulu auringolle", sanat Kalevala. Säestäjänä oli Tapani Valsta, piano. Mistä saisin nuotin tähän lauluun?

Vastaus

Vastattu

Gabriel Linsénin laulu Wäinämöinens sång till solen Theodor Lindhin tekstiin (ruotsinnokseen) sisältyy Linsénin kolme yksinlaulua sisältävään nuottijulkaisuun Kalevala sånger, joka julkaistiin vuonna 1886 (Werner Söderström). Tässä julkaisussa on vain ruotsinkieliset sanat, mutta musiikki on tietysti sama kuin Lehtisen äänitteellä. Tämä nuotti löytyy vain Kansalliskirjaston kokoelmasta ja sen voi tilata tutkittavaksi ja esimerkiksi itselle valokuvattavaksi lukusaliin. Lainaksi sitä ei saa. Viola-tietokannassa ei jostain syystä ole varauslinkkiä, joten tätä täytyy pyytää joko paikan päällä (toimitus ei tapahdu heti) tai etukäteen sähköpostilla tilaten ja samalla selittäen, että tietueessa ei ole varauslinkkiä. E-osoite on kk-palvelu@helsinki.fi.

Heikki Poroila