Malmilla entisen Primo helatehtaan yksi tiiliseinä jäi paikalleen pystyyn.Mitähän sille seinälle tapahtui. kiitos.

Kysytty

Malmilla entisen Primo helatehtaan yksi tiiliseinä jäi paikalleen pystyyn.Mitähän sille seinälle tapahtui. kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelen, että kysymys on viipynyt pitkään ja odottanut vastausta. Käännnyin asiassa Helsingin kaupunginsuunnitteluviraston puoleen ja saimme sieltä kysymykseesi tälläisen vastauksen. "Asemakaavassa tosiaan määrättiin yksi Primon vanhimman osan julkisivu säilytettäväksi (osaksi uutta rakennusta). Mielellään olisimme kaavassa säilyttäneet koko vanhan tehdasrakennuksen, mutta se oli rakenteiltaan ja varsinkin perustustensa puolesta niin heikossa kunnossa ettei se ollut mahdollista. Toiminnassa oli käytetty myös sen verran vahvoja kemikaaleja, että talon rakenteet ja maaperä oli pahasti aineiden kyllästämää. Pitkällisen taivuttelun jälkeen tontin omistaja hyväksyi yhden julkisivun säilyttämisen. Muu rakennus purettiin ja seinä jätettiin tuettuna pystyyn odottamaan uuden talon rakentamista. Seinä oli kenties ennestään jo pahasti rapautunut tai pari talvea säiden armoilla rapautti sen lopullisesti sellaiseen kuntoon, että maanomistaja turvallisuudelle vaarallisena haki purkulupaa seinälle ja myös sai sen. Valitettavaa, mutta asialle ei enää voinut mitään."
Lisätietoja:
Helsingin kaupunki, kaupunginsuunnitteluvirasto
http://www.hel.fi/hki/ksv/fi/Etusivu