"Mäkihyppy ei sovi tytöille vaarallisuutensa ja korkeiden kustannustensa takia". Kuka sanoi näin? Saiko hän kritiikkiä?

Kysytty

"Mäkihyppy ei sovi tytöille vaarallisuutensa ja korkeiden kustannustensa takia". Kuka sanoi näin? Saiko hän kritiikkiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mäkihypyn sopivuutta tytöille ja naisille on vuosien varrella pohtinut tai tunnustanut pohtineensa useampikin lajivalmentaja ja asiantuntija. Arvovaltaisin näistä lienee Kansainvälisen hiihtoliiton puheenjohtajana vuosina 1998–2021 toiminut Gian-Franco Kasper. Vuonna 2005 hän ilmoitti, että mäkihyppy ei ole naisille soveliasta ”lääketieteellisistä syistä”. Sveitsiläinen perusteli näkemystään lajin vaarallisuudella. – Naiset hyppäsivät mäkeä ensimmäisen kerran kaudella 2004-2005 Continental Cupissa.

Suomessa vastaavia näkemyksiä toi esille esimerkiksi "valmentajalegendaksi" mainittu Matti Pulli, joka jo vuonna 1995 totesi pitävänsä lajia "naisille ehkä hieman liian kovana ja vaativana". Pulli toi näkemyksensä uudestaan esiin Helsingin Sanomien haastattelussa vuonna 2011, nyt täydennettyinä kasperilaisin lääketieteellisin perustein. Kun naiset hyppäsivät ensimmäisen kerran mäkeä Sotšin olympiakisoissa 2014, Pulli oli jo lieventänyt kantaansa ja myönsi olleensa asiassa "hakoteillä".

Sotšin kisojen alla kasperilaisia ajatuksia naisten mäkihypystä esitti Izvestija-lehden haastattelussa isäntämaan mäkimiesten päävalmentaja Aleksander Arefjev: "Myönnän että en kannata naisten mäkihyppyä. Se on liian raskas ja traumaattinen laji. Ei ole kohtalokasta jos mies loukkaantuu vakavasti, mutta naisten kohdalla tilanne on pahempi. Jos minulla olisi tytär, en antaisi hänen aloittaa mäkihyppyä."

Löytämiäni tyttöjen ja naisten mäkihypyn vastaisia näkemyksiä perusteltiin voittopuolisesti lääketieteellisin seikoin; kustannuksista ei puhunut yksikään kriitikko. Nämä kommentit ovat herättäneet keskustelua ja niitä on pidetty vähintäänkin kiistanalaisina, mutta niin kuin mainituista esimerkeistä voi nähdä, niillä on ollut myös puoltajansa.

Kasperilla lipsuu - Hiihtolajit - Ilta-Sanomat (is.fi)
Valmentajalegenda naisten mäkihypystä: "Olimme hakoteillä" (iltalehti.fi)
Venäjän valmentaja: Mäkihyppy ei sovi naisille - Mäkihyppy - Ilta-Sanomat
Naisten mäkihypyn arvokisataipaleen kokenut Julia Kykkänen kertoo ennakkoluuloista lajiin: "Joku oikeasti puhunut vakavissaan siitä, että naisen kohtu kärsii hyppäämisestä" - MTVuutiset.fi
Naisten mäkihyppy on tähän asti kielletty olympialaisista käsittämättömän syyn vuoksi! - Ilmiöt - Voice.fi
Lajipäällikkö Matti Pulli: Laji on naisille liian kova ja vaativa - Urheilu | HS.fi