Mainitseekin Kalevala runot kissasta JS koirasta?

Kysytty

Mainitseekin Kalevala runot kissasta JS koirasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalevalassa ei ole omistettu kokonaisia runoja koirille tai kissoille. Molemmat mainitaan ohimennen siellä täällä, usein vertauskuvallisesti.

Koira mainitaan ainakin runoissa 8, 12, 17, 18 ja 27. Vuoden 1835 Vanhassa Kalevalassa runossa 7 oli mukana koira-aiheita, joita ei ole vuoden 1849 Kalevalassa.

Kissa mainitaan runoissa 23, 39 ja 43.

Runoja voi lukea ja niistä tehdä sanahakuja Avoimessa Kalevalassa.