Mahtaako Ethel ja Julius Rosenbergin kohtaloista löytyä suomenkielistä tietokirjaa , jälkeenjääneitten muistelmia tai ehkä "asiallista"romaania?

Kysytty

Hei!
Mahtaako Ethel ja Julius Rosenbergin kohtaloista löytyä suomenkielistä tietokirjaa , jälkeenjääneitten muistelmia tai ehkä "asiallista"romaania?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julius ja Ethel Rosenbergista on saatavilla varsin vähän tietoa suomeksi.

Vuonna 1955 ilmestyi Antti Öhmanin teos Atomivakoilun varjossa (Kivi-kustantamo), jossa pitäisi olla jonkin verran tietoa Rosenbergeista, samoin vuonna 1992 ilmestyneessä Mary Elizabeth Allisonin teoksessa Tuntematon totuus : uutta valoa historian arvoituksiin (toim. Pertti Kosonen, Pirkko Biström ja Sirkka Salonen, suom. Tuulikki Valta, kust. Valitut Palat).

Molemmat teokset ovat lainattavissa Helmet-kirjastojen kokoelmista.

https://www.helmet.fi/fi-FI

0 ääntä

Kommentit

E. L. Doctorowin romaani The Book of Daniel (1971) perustuu Rosenbergien tapaukseen, joskaan ei sillä nykyisin elämäkertafiktiossa suositulla "suoralla" tavalla, jossa esim. henkilöiden nimiäkään ei lainkaan muutella. Kalevi Nyytäjän suomennos Danielin kirja ilmestyi Tammen Keltaisessa kirjastossa 1978.