Maapallo on navoiltaan litistynyt. Miten se vaikuttaa napojen yli lentävien satelliittien lentorataan? Lentävätkö ne napojen kohdalla kauempana maanpinnasta?

Kysytty

Maapallo on navoiltaan litistynyt. Miten se vaikuttaa napojen yli lentävien satelliittien lentorataan? Lentävätkö ne napojen kohdalla kauempana maanpinnasta?

Vastaus

Vastattu

Avaruusteknisiä laitteita koskevat samat luonnonlait kuin kaikkia taivaankappaleita. Satelliitit kiertävät maapalloa radoilla, jotka Keplerin lakien mukaan ovat ellipsejä ja keskuskappale on niiden toisessa polttopisteessä. Satelliitin keskipakoisvoima ja maapallon siihen kohdistama vetovoima pitävät toisensa tasapainossa ja satelliitin radallaan: se ikään kuin putoaa keskuskappalettaan kohti, joka samassa tahdissa kääntyy niiden alta pois. Rakettivoimaa käyttämällä satelliittien lentoratoja voidaan kuitenkin muuttaa soikeammiksi tai vaikka ympyrän muotoisiksi.

Lähde:
Pertti Jotuni, Välilasku kuuhun : avaruustutkimuksen vaiheita Sputnikista Apolloon