Maapähkinöitä kautta maapähkinävoita on kovasti kehuttu terveelliseksi, mutta toiset - lähinnä amerikkalaiset - tutkimukset kertovat että maapähkinöissä on…

Kysytty

Maapähkinöitä kautta maapähkinävoita on kovasti kehuttu terveelliseksi, mutta toiset - lähinnä amerikkalaiset - tutkimukset kertovat että maapähkinöissä on runsaasti tai lähes aina hometta. Mihin uskoa, kun tulee Suomessa myytävään tavaraan?

Vastaus

Vastattu

Suomessa Tulli valvoo tuotavia elintarvikkeita. Verkosta löytyy raportti Tuontivalvonnan tuloksia vuodelta 2022, jossa mainitaan, että erä maapähkinävalmistetta on hylätty aflatoksiinien vuoksi, https://tulli.fi/documents/2912305/4756721/Tuontivalvonnan+tuloksia+vuo….

Aflatoksiini on homemyrkky, siitä voi lukea Ruokaviraston sivulta, https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/ruokamy….

Maapähkinävalmisteissa voi siis olla vaarallisia homemyrkkyjä. Suomessa on kuitenkin tarkka elintarvikevalvonta, joten kauppoihin vaarallisia tuotteita ei pitäisi päästä.

1 ääntä

Kommentit

Monasti on kaupasta tullut ostettua pähkinäpusseja, joissa joissan pähkinöissä on hometta. Monta kertaa syönytkin ja sen kyllä maistaa, mutta ei onneksi ole sairastuttanut.
Maapähkinäviljelmät on kyllä pahimpia maan köyhdyttäjiä, varsinkin kehitysmaissa. Maassa ei kasva enää mikään niiden viljelyn jälkeen.
Monasti ihmetyttää, jotta mitä ihmeen eroa on linnuille myytävissä maapähkinöissä verrattuna ihmisille myytäviin. Mitään ulkoista eroa ei näy, eikä maussakaan tunnu olevan mitään eroa. Hinta on vain moninkertainen ihmisille myytävissä.