Mä olin ystävän ja meidän lasten kanssa kirjastoautolla käymässä eikä mulla sitten ollut omaa kirjastokorttia mukana. Ystävä lainasi omalla kortillaan mun…

Kysytty

Hei,
Mä olin ystävän ja meidän lasten kanssa kirjastoautolla käymässä eikä mulla sitten ollut omaa kirjastokorttia mukana. Ystävä lainasi omalla kortillaan mun lapselle 3 kirjaa. Onko näitä lainoja mahdollista jotenkin siirtää mun kortille ilman että käy niitä jossain palauttamassa ja uudelleen lainaamassa ? Nyt kun on tämä korona aika.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saat lainattua kirjat omalle kortillesi ilmaisen Taskukirjastosovelluksen avulla. Teillä molemmilla täytyy olla se ladattuna puhelimeen ja sinne täytyy kirjautua kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla.

Ohjeet lainaukseen:

Kirjautukaa Taskukirjastoon ja menkää osioon Kaverilaina.

Avautuvaan kenttään lainaaja skannaa tai kirjoittaa kaverilla lainassa olevan kirjan kirjastoviivakoodin (ei kustantajan koodia) ja painaa enter.

Sovellus ottaa yhteyttä lainan antajaan (voi kestää hetken) ja pyytää hyväksyntää lainalle. Jos aikaraja ylittyy, kirjoita viivakoodi uudelleen.

Hyväksynnän jälkeen sovellus päivittää lainan kaverin kortille ja lainaan tulee uusi eräpäivä. Luetun kirjan voi palauttaa normaalisti kirjaston palautusautomaattiin.

Kaverilaina ei onnistu, jos

  • teoksesta on varauksia,
  • teosta ei voi varata (esim. Bestsellerit),
  • teoksen uusimiskerrat ovat täynnä tai
  • uusi lainaaja ei sovi teoksen ikärajaan.

Lisätietoja: https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Taskukirjasto/Taskukirjasto(3547)