Lumi ja pakkanen tuli uudelleen. Onko sammakonkutu menetetty? Jos on, niin pystyvätkö sammakot kutemaan uudelleen?

Kysytty

Lumi ja pakkanen tuli uudelleen. Onko sammakonkutu menetetty? Jos on, niin pystyvätkö sammakot kutemaan uudelleen?

Vastaus

Vastattu

Luontokuvaaja Juho Rahkonen Apu-lehden artikkelissa (5.5.2018) kuvailee kaikennäköistä takatalven vaikutusta luontoon. Sammakonkudun koettelemuksista kirjoittaja kertoo:

"Takatalvi on aina enemmän tai vähemmän yllättävä tapahtuma, mutta pohjoiset luontokappaleet ovat sopeutuneet siihen. Esimerkiksi sammakonkutu ei kuole, vaikka lämpötila menisi pakkaselle silloin, kun kutu on jo ehditty laskea lammikkoon.

Sammakonkutu tekee niin kuin ihmisetkin: odottaa ja odottaa, menisikö kylmyys joskus ohi. Kun vuorokauden keskilämpötila alkaa olla +10 asteen tienoilla, eli kevät on oikeasti alkanut, sammakonkutu jatkaa kehittymistään."

Linkki: Takatalvi on yhtä aikaa kamala ja kaunis - näin luonto varautuu siihen | Apu (luettu 23.4.2024)

Ylen artikkelissa (2.5.2021) taasen kerrotaan:

"Saarikiven mukaan on itse asiassa melko tavallista, että ainakin jossain päin Suomea pakkanen tuhoaa kutua. - -

Sammakon lisääntymisstrategiaan kuuluu lähtökohtaisestikin oletus siitä, että valtaosa kudusta tuhoutuu jossain kehitysvaiheessa. Siksi sammakot tekevät niin suuren määrän kutua.

Saarikiven mukaan tavallisesti suunnilleen 95 prosenttia alkioista kohtaa loppunsa jossain kehityksen vaiheessa."

Linkki: Pienet yöpakkaset eivät tuhoa pikkukurnuttajia, vaikka sammakot ehtivät jo tehdä kutunsa – Luontoäidin luoma outo klimppi suojaa kylmyydeltä | Yle (luettu 23.4.2024)

Eli sammakonkutu ei ole menetetty ja sammakon kutemisstrategiaan kuuluu tuhoutumisen ennakointi.