Lukevatko kirjaston työntekijät bibliossa olevia äänikirjoja vai kuka niitä lukee? Onko mahdollista, että joku tuntematon voisi alkaa niitä lukemaan…

Kysytty

Lukevatko kirjaston työntekijät bibliossa olevia äänikirjoja vai kuka niitä lukee? Onko mahdollista, että joku tuntematon voisi alkaa niitä lukemaan. Kiinnostusta löytyy…

Vastaus

Vastattu

Kirjaston työntekijät eivät lue äänikirjoja, vaan yleensä lukijat ovat näyttelijäkoulutuksen saaneita henkilöitä ja äänenkäytön ammattilaisia.

Äänikirjoja tekeviä studioita/ tuotantoyhtiöitä on Suomessa kymmenkunta, suurin on Silencio. Kustantaja päättää, mistä kirjasta tehdään perinteisen lisäksi myös äänikirja. Sen jälkeen tuotantoyhtiö miettii yhdessä kustantajan kanssa sopivan lukijan. Studiot hakevat jatkuvasti uusia lukijoita suuresta äänikirjojen suosiosta johtuen.

Hyvä artikkeli äänikirjan lukijan työstä: https://yle.fi/a/3-11224905

Jos olet kiinnostunut äänikirjojen luennasta, voit kysellä suoraan äänittämöistä, millainen tarve heillä on uusille äänille. Lukijat ovat siis äänenkäytön ammattilaisia, kuten näyttelijöitä tai toimittajia. Äänittämö haluaa yleensä kuunneltavakseen parin minuutin mittaisen ääninäytteen lukijalta. Luetun tekstin kannattaa olla pätkä kaunokirjallisuutta, joka sisältää jonkin verran dialogia. Lisää tietoa löytyy äänikirjoja tuottavien studioiden sivuilta.