Luin vuoden 1970 paikkeilla nuortenkirjan jossa henkilö joutui toiselle planeetalle, mikähän se oli?

Kysytty

Luin vuoden 1970 paikkeilla nuortenkirjan jossa henkilö joutui planeetalle. Siellä kaikilla oli otsapanta jolla he olivat yhteydessä Keskustietokoneeseen. Pannan pitäminen oli pakollista, ja kävi ilmi että panta sekä vakoilee että ohjailee ihmisiä, vaikka se muka oli jotta kaikki pääsisivät käsiksi yhteiseen tietoon. Kirjan lopussa henkilö teki sabotaasin ja vapautti ihmiset.

Kirja oli julkaistu suositussa ja laajassa kirjasarjassa, kirjoilla oli sininen selkä. Jotenkin muistelisin että kirja oli suomalaisen kirjoittajan.

Olen kauan yrittänyt etsiä tätä kirjaa, koska sen idea niin muistuttaa nykyaikaa vaikka se taidettiin kirjoittaa 1960-luvulla. Nyt kiinnostaisi lukea se uudelleen, jos sen vain jostain pystyisi saamaan!!

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on varmaankin WSOY:n siniselkäisessä Nuorten toivekirjasto -sarjassa vuonna 1959 julkaistu Osmo Ilmarin Planeetta Logos. Kansikuva ja juonikuvaus löytyy esim. Kirjasammosta: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au7c7264b9-39c2-4284-a8ce-3….

Jos kirja ei kuulu kirjastosi valikoimaan, sen voi tilata oman kirjaston kautta kaukolainaksi. Toki kirjaa voi kysellä myös antikvariaateista.