Luin Virpi Adamssonin kirjan Repe. Siellä loppupuolella oli tekstiä nuutinpäivästä ja esiintyi sanat ruajuandroi ja örfliitei. Mitäköhän ne on?

Kysytty

Luin Virpi Adamssonin kirjan Repe.
Siellä loppupuolella oli tekstiä nuutinpäivästä ja esiintyi sanat ruajuandroi ja örfliitei. Mitäköhän ne on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Örfliitei on monikkomuoto sanasta öörfliit, joka tarkoittaa korvapuustia. Sen sijaan sana ruajuandroi onkin vähän arvoituksellisempi. Hannu Heinon Raumlaine sanakiri -teoksesta voi löytää sanan ruaju, joka tarkoittaa pieksuja. Adamssonin kirjan yhteydessä käytetty ruajuandroi tarkoittaa todennäköisimmin leipää, jonka päällä on jonkinlaista lihaa.

Lähteet:

Koskela, Tauno: Sillail oikke: rauman kielen sanoja ja sanontoja.

Heino, Hannu: Raumlaine sanakiri: rauma-suomi-rauma -sanakirja.