Luin (tai oikeammin minulle luettiin) joskus lapsena (90-luvulla) kuvakirja, jota en ole onnistunut parhaista yrityksistäni huolimatta löytämään. Syynä lienee…

Kysytty

Hei!
Luin (tai oikeammin minulle luettiin) joskus lapsena (90-luvulla) kuvakirja, jota en ole onnistunut parhaista yrityksistäni huolimatta löytämään. Syynä lienee liian hatarat muistot kirjasta, mutta ehkäpä joku siellä osaisi kaivaa kyseisen kirjan nimen ja tekijän esiin.
Eli kirjassa seikkaili mahdollisesti jonkinlainen retkikunta, vähän niinkuin napapiirillä. Paikka kuitenkin oli hyvin makea, lumi oli jäätelöä ja vuoret suklaata tms. Parhaiten on mieleen jäänyt nämä tämän paikan viikonpäivät, jotka oli nimetty myös uusiksi: oli keksiviikko, tortuntai ja purijantai. Saako näillä tiedoilla mitenkään selvitettyä kirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Anthony Burgessin kirjoittama ja Fulvio Testan kuvittama Siellä missä jäätelö kasvaa (Kirjayhtymä, 1980).

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta (http://www.lastenkirjainstituutti.fi/tietokannat/) kuvailee kirjan tapahtumia näin: "Minä, Jaska ja Tomppa pääsevät ilmalaivalla jäätelömaahan ja kertovat havainnoistaan. Kertomus seuraa tutkijoiden päiväkirjaa ja viikonpäivät ovat: namnamtai, tikkistai, keksiviikko, tortuntai, purijantai, lautastai, suuhuntai. Lopussa paljastuu, että pojat syövätkin jäätelöä vasta Luigin jäätelöbaarissa nimeltään Gelato Land eli Jäätelömaa."