Luin nuorena, siis parikymmentä vuotta sitten, kirjan, joka herätti minussa aika lailla ahdistusta. Kirjassa joku nuori poika - tarinan kertoja - paljasti…

Kysytty

Hei! Luin nuorena, siis parikymmentä vuotta sitten, kirjan, joka herätti minussa aika lailla ahdistusta. Kirjassa joku nuori poika - tarinan kertoja - paljasti isoveljelleen, että tämän tyttöystävällä oli muita miehiä ja että lapsi, jota isoveli piti omanaan, oli jonkun muun miehen. Tämän seurauksena isoveli tappoi itsensä. Kertoja haki syyllisyyteensä apua papilta, joka totesi, että syyllisyys on hyvitettävä käytännössä, pelkkä anteeksi pyytäminen ei riitä. Niinpä kertoja jätti opiskelunsa ja hankki työpaikan ja ryhtyi elättämään isoveljensä naisystävän perhettä. Nuorena koin kirjan erittäin epäoikeudenmukaiseksi ja papin tekopyhäksi hurskastelijaksi. Haluaisin arvioida kirjan uudelleen nyt vanhempana, mutta en muista kirjan enkä kirjailijan nimeä. Onko mahdollista löytää kirja tämän kuvauksen perusteella?

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja saattaisi olla Anne Tylerin Pyhimys sattuman oikusta.

Pyhimys sattuman oikusta | Kirjasampo