Luin lapsilleni iltasatua ja siinä oli kohta, jota en osannut selittää heille. Kyse on kirjasta Anni Swanin sadut- Kesätarina Joulu-ukosta (s.203). Siinä on…

Kysytty

Luin lapsilleni iltasatua ja siinä oli kohta, jota en osannut selittää heille. Kyse on kirjasta Anni Swanin sadut- Kesätarina Joulu-ukosta (s.203). Siinä on kohta: "Näin sanoen tarttuivat Jussi ja Pekka Joulu-ukkoa käsivarsiin ja taluttivat hänet sisään. Kaisa-Liisa oli jo edellä juossut tupaan, pöyhinyt vuodetta ja tuonut uuden raidin aitasta." Mikä tämä 'raidin' on?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on raiti, joka tarkoittaa mm. peitettä.

Sanan selitys Suomen etymologisessa sanakirjassa:

https://kaino.kotus.fi/ses/?p=article&etym_id=ETYM_1d9371ab201eb8152851…

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Anni Swan oli ruotsinkielisestä perheestä, mutta tuli ylioppilaaksi Suomalaisesta yhteiskoulusta (SYK, 1895) ja opiskeli suomenkielisessä Jyväskylän seminaarissa. Satukirjojen ensimmäiset painokset ilmestyivät 1900-luvun kahdella ensimmäisellä vuosikymmenellä.
Nykysuomen sanakirjan 1956 ilmestyneessä IV osassa raiti on hakusanana ilman mainintaa vanhentuneisuudesta, murteellisuudesta tms., merkityksenä 'lakana, raanu tms.'. Yhdyssanoja: pellava-, alus-,kylpyraiti; lattia-, reki-, seinäraiti.
https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_4_O-R.pdf