Luin lapsena (60-70 -luku) kirjan, jonka nimen muistelen olleen Nooan arkki. Kirja kertoo juutalaisperhestä, joka asuu junanvaunussa natsien vainoja paossa…

Kysytty

Luin lapsena (60-70 -luku) kirjan, jonka nimen muistelen olleen Nooan arkki. Kirja kertoo juutalaisperhestä, joka asuu junanvaunussa natsien vainoja paossa. Näin muistelen juonen olleen, mitaten ole tästä varma.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Margot Benary-Isbertin kirja Nooan arkki (Die arche Noah), jonka Ulla-Maija Jokinen on suomentanut vuonna1956 (WSOY).

Perhe ei ole juutalainen, vaan Itä-Saksan pakolaisia. Toisen maailmansodan jälkeen isä on vielä Venäjällä ja muu perhe on paennut länteen äidin johdolla. Lapset ovat Matthias, Margret, Andrea ja Jochen, yksi lapsista on ammuttu sodan aikana saksalaisten tunkeuduttua perheen kotiin. Perhe saa pakolaisten majoituksen avulla ensin majapaikan kaupungissa, mutta sittemmin vanhimmat lapset, Matthias ja Margret, pääsevät töihin Ebereschenhofin.maatilalle. Lopulta koko perhe muuttaa Ebereschenhofiin, jossa he asuvat korjatussa ja kunnostetussa junanvaunussa.

Kirjaan on myös jatko, Kevät Nooan arkissa.