Luin koulussa keskikoulun lukukirjoja. Niihin oli koottu erilaisia tekstejä. Muun muassa nuoren pojan kertomus saksalaisten miehityksestä Reininlaaksoon. En…

Kysytty

Luin koulussa keskikoulun lukukirjoja. Niihin oli koottu erilaisia tekstejä. Muun muassa nuoren pojan kertomus saksalaisten miehityksestä Reininlaaksoon.
En muista missä kirjassa asiasta oli, nyt kiinostaisi kirjailijan nimi, jotta voisin etsiä enemmän. Tekstissä poika kertoi, millaista oli, kun Alsac muuttui Elssassiksi.

Vastaus

Vastattu

Muisteltu kertomus lienee Alphonse Daudet'n kokoelmaan Maanantai-tarinoita sisältyvä Viimeinen opetustunti : pikku elsassilaisen kertomus. Maanantai-tarinoita sisältää Daudet'n kuvauksia "elsassilaisten elämästä [Ranskan ja Preussin] sodan aikana iloineen ja suruineen".

Viimeinen opetustunti oli mukana WSOY:n Oma lukutaito -sarjan 8. kirjan osiossa Kirjailijat kuvaavat sotaa uutena suomennoksena nimellä Viimeinen koulupäivä, varustettuna selittävällä johdannolla "Entäpä jos jonakin päivänä kävisi niin kuin kävi Itä-Ranskassa vuoden 1871 jälkeen... Siellä on Elsass-Lothringenin maakunta joutunut saksalaisten haltuun...".