Luin jostain, että Oodissa olisi n. 100 000 kirjaa. Aloin miettiä, että onko se paljon vai vähän suhteessa Helsingin muihin kirjastoihin. En kuitenkaan…

Kysytty

Luin jostain, että Oodissa olisi n. 100 000 kirjaa. Aloin miettiä, että onko se paljon vai vähän suhteessa Helsingin muihin kirjastoihin. En kuitenkaan löytänyt mistään kattavaa listausta kirjastojen kirjamääristä, paitsi Helsingin kaupungin kaikkien kirjastojen yhteenlasketun kirjamäärän (1,5 miljoonaa) ja Kallion kirjaston kirjamäärän (80 000).
Joten kysynkin nyt: onko jossain lista Helsingin kirjastojen kirjamääristä? Onko Oodi iso vai keskikokoinen kirjasto, noin kirjoissa mitattuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minullakaan ei ole Helsingin isojen kirjastojen tarkkoja kokoelmamääriä (ehkä joku ne pystyy kaivamaan esiin ja lisäämään tähän vastaukseen), mutta kyllä Oodi kuuluu isojen ryhmään kuin Pasila, Töölö, Itäkeskus, Kallio ja Malmi. Ehkä kokoelman suuruutta hahmottaa silti paremmin vertailu itsenäisiin naapurikuntiin, joista saa tarkkoja tilastotietoja osoitteesta tilastot.kirjastot.fi.

Radanvarsikunnista Järvenpäällä ja Keravalla on noin 150 000 kirjan kokoelmat, Riihimäellä melkein 200 000. Kirkkonummi on edellisiä hieman pienempi, noin 140 000 kirjaa, Lohja taas huomattavasti suurempi 290 000. Oodia hitusen isompi on Sipoon kokoelma, sitä pienempiä ovat mm. Kauniainen, Askola, Mäntsälä ja Myrskylä. Oodi on siis Helsingin sisällä "suuri", mutta valtakunnallisesti tarkastellen pienehkö kirjasto.

Heikki Poroila