Luin jostain että ensimmäinen suomalainen raha johon oli kuvattuna Suomi-neito oli 40-markan seteli vuodelta 1862. Haluaisin tietysti ihailla mokomaa omin…

Kysytty

Luin jostain että ensimmäinen suomalainen raha johon oli kuvattuna Suomi-neito oli 40-markan seteli vuodelta 1862. Haluaisin tietysti ihailla mokomaa omin silmin, joten onko jossain museoissa tms. kattavia näyttelyitä Suomen vanhoista rahoista? Entä onko netissä kuvitettuja rahatietokantoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten rahojen, mitalien ja kunniamerkkien historiaan voit tutustua Suomen kansallismuseon Rahakammiossa. Kansallismuseon verkkosivuilta http://www.nba.fi/fi/skm en kuitenkaan löytänyt kuvia setelistä.

Rahakammiossa on käsikirjasto, joka sisältää lähes kaikki Suomessa ja Ruotsissa julkaistut numismaattiset kirjat. Rahakammiossa on myös vanhaa kirjallisuutta, mm. 1600- ja 1700-luvuilla julkaistuja kuvateoksia rahoista ja mitaleista. Käynti rahakammion käsikirjastossa varmaankin kannattaisi. Kirjasto on yleisön käytettävissä virka-aikana, mutta asiasta pyydetään sopimaan etukäteen Museoviraston kirjaston kanssa.