Luin joskus novellikokoelman, mutta olen unohtanut kirjan nimen. Kirjailijoita saattoi olla monta. 2novellin juonen muistan. 1: Pariskonta menossa matkalle…

Kysytty

Hei! Luin joskus novellikokoelman, mutta olen unohtanut kirjan nimen. Kirjailijoita saattoi olla monta.
2novellin juonen muistan. 1: Pariskonta menossa matkalle. Istuvat jo taksissa kun nalkuttava vaimo muistaa, että pitää vielä tarkistaa joku juttu talossa. Mies jää autoon odottamaan. Vaimoa ei kuulu. Sitten mies muistaa, että heidän hissi on temppuilut viime aikoina. Vaimoa ei kuulu. Mies ajattelee, että ehkä vaimo päättää jäädä kotiin ja sano taksikuskille, että lähdetään...

2: Jossakin missä karjapaimenet ja lava-autot. Kapea tie. Mies seisoo lava-auton lavalla. Tie on kapea ja mutkainen. Perään tulee nopeampi auto joka haluaa ohittaa. Tapana on, että lavalta annetaan merkki kun on turvallista lähteä ohittamaan. Mies huomaa, että perässä on tuttu, joka on tehnyt hänelle jotakin huonoa. Mies miettii. Kun vastaan tulee auto, hän antaa merkin, että on turvallista ohittaa...

Kiitos tosi paljon

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen kuvailemasi novelli lienee Roald Dahlin Tie taivaaseen, vaikka se ei menekään täysin kuvailemallasi tavalla. Siinä vaimo on lähdössä matkalle, ja hänen miehensä lähtee saattamaan häntä lentokentälle taksilla. Mies lähtee hakemaan lähdön hetkellä vielä jotakin talosta, mutta miehen vain viipyessä vaimo pelkää myöhästyvänsä lennolta ja pyytää taksikuskia lähtemään. Pariskunnan talossa oleva hissi liittyy tarinaan vahvasti. Novelli löytyy suomeksi kokoelmista Nahka ja muita novelleja sekä Rakkaani, kyyhkyläiseni. Silmäilin kyseiset kokoelmat läpi, mutta en löytänyt toiseen kuvailemaasi kertomukseen sopivaa novellia niistä. Kuvaukseen sopivaa novellia ei tullut vastaan muissakaan hakuyrityksissäni. Toinen novelli jää nyt siis valitettavasti vielä arvoitukseksi - ellei sitten joku lukijoistamme satu tunnistamaan sitä.