Luin joskus aikoinaan vanhan scifi kirjan. Kirjassa kaksi miestä päätyy lentokoneella avaruuteen jonkinlaisen tilarepeämän kautta. Kyseinen lentokone on…

Kysytty

Hei. Luin joskus aikoinaan vanhan scifi kirjan. Kirjassa kaksi miestä päätyy lentokoneella avaruuteen jonkinlaisen tilarepeämän kautta. Kyseinen lentokone on sotilaskone, eli kirja on julkaistu jollain talvisodasta eteenpäin olevalla vuosiluvulla. He päätyvät planeetalle jolla kansa (muurahaistyyppiset) on jakautunut neljään eri väriin. Yksi väri alistaa toisia. Miehet ja yksi tyttö muurahainen alkavat rakentaa rauhaa. Tyttö päätyy hallitsijan vaimoksi ja rauhan takeeksi. Miehet päättävät yrittää lähteä maapallolle. He joutuvat laskeutumaan toiselle planeetalle, jossa asuu puolittain lintuja. Toinen miehistä rakastuu yhteen lintunaiseen, ja jää planeetalle. Loppujen lopuksi mies pääsee maapallolle, ja hänet löydetään loukkaantuneena. Toisen miehen katoamista ihmetellään.
Kirjassa oli myös uskonnollinen sanoma, kun kansat olivat kumpikin omalla tavalla menettäneet yhteyden Jumalaan.
Kansi oli ohuesta pahvista, eikä siinä ollut kuvia. Olen yrittänyt kysellä scifi-harrastajilta, mutta en ole löytänyt heidän ehdotuksista oikeaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on todennäköisesti Elsa Heporaudan Seeritin rakkaudentie - mielikuvitusromaani toisilta tähdiltä, 1947.

https://www.risingshadow.fi/library/book/2701-seeritin-rakkaudentie