Luin jonkin aikaa sitten jutun suomalaisesta naista, joka oli syntynyt 1800-luvun lopulla. Hän meni sittemmin naimisiin ja sai lapsia. Hän erosi 1900-luvun…

Kysytty

Hei.
Luin jonkin aikaa sitten jutun suomalaisesta naista, joka oli syntynyt 1800-luvun lopulla. Hän meni sittemmin naimisiin ja sai lapsia. Hän erosi 1900-luvun alkupuolella, mikä oli tietenkin harvinaista siihen aikaan. Muistelen, että hän loi sitten uran kirjailijana.
Löytyyköhän näiden tietojen perusteella kirjaa, joka on kirjoitettu hänestä?

Vastaus

Vastattu

Kuvailuusi sopii Helmi Krohn. Hänestä on ilmestynyt Maarit Hjeltin kirjoittama elämäkerta Helmi Krohnin ihmeellinen elämä kulttuurivaikuttajana ja spiritualismin edelläkävijänä (2021). Kyseessä voisi olla myös Märta Tikkasen äidinäidistään ja -isästään Emma Sjödahlista ja Uno Stadiuksesta kirjoittama teos Emma ja Uno (2010). Myös näyttelijä Elli Tompuri on mennyt naimisiin 1910 ja eronnut 1919. Hänestä on ilmestynyt Helka Mäkisen väitöskirja Elli Tompuri : Uusi nainen ja punainen diiva (2001).